Log in om je saldo te kunnen zien. Doe je nog niet mee aan ons spaarprogramma? Lees hieronder meer.
Koffie is een product van het land en de boeren die het verbouwen, vormen de hoeksteen van de toeleveringsketen, die begint met de koffieboon en culmineert in het espressokopje. In onze Groep worden we dan ook gedreven door een diep verantwoordelijkheidsgevoel jegens de gemeenschappen waarin we actief zijn. Om deze reden hebben we een breed activiteitenprogramma opgesteld om deze gemeenschappen te betrekken, met als doel gedeelde waarde te creëren en een positieve impact te genereren op sociaal, economisch en milieugebied.
Ontdek onze projectenCoffee&Climate is een technisch panel waarin Giuseppe Lavazza co-voorzitter is. Het bestaat uit sectorbedrijven en overheidsinstanties voor ontwikkelingssamenwerking en heeft als doel de uitdagingen aan te gaan die klimaatverandering voor de sector stelt. In deze onderneming wordt het ondersteund door International Coffee Partners (ICP), een vereniging die de grote koffieproducerende en handelsbedrijven verenigt, waarvan Lavazza een van de oprichters is. Het doel van Coffee&Climate is om concrete oplossingen te vinden om boeren te helpen hun gewassen en de kwaliteit daarvan te behouden, en om duurzaamheidsprogramma's te ontwikkelen om de sociale, economische en ecologische omstandigheden voor koffieproducerende gemeenschappen te verbeteren. Tot op heden zijn meer dan 84.000 gezinnen bij dit programma betrokken geweest, met een doelstelling van meer dan 130.000 tegen 2023.
Onze inspanningen om gemeenschappen te ondersteunen omvatten ook het trainingsprogramma, A Cup of Learning, gewijd aan jonge mensen die op zoek zijn naar een baan in de koffiewereld, met name die uit achtergestelde sociale groepen. A Cup of Learning biedt twee verschillende cursussen: een gewijd aan groene koffie, met een focus op de sensorische analyse van koffie, verwerkingstechnieken en het proeven en evalueren van producten op basis van hun oorsprong; de andere is ondertussen gewijd aan espressokoffie en concentreert zich op de theorie en praktijk van "Being a Barista". De professionals van onze Groep zijn hands-on betrokken en stellen hun ervaring ter beschikking aan anderen door middel van trainingen die rechtstreeks worden gegeven in koffieproducerende landen óf in het trainingscentrum in Turijn. Sinds 2017 hebben 120 personen van dit initiatief geprofiteerd, waardoor ze de nodige vaardigheden hebben verworven om aan de slag te gaan in 10 landen: Italië, de Dominicaanse Republiek, India, Albanië, Haïti, Brazilië, Cuba, Peru en het Verenigd Koninkrijk.
Relaties met leveranciers zijn gebaseerd op onze fundamentele waarden: authenticiteit, passie voor uitmuntendheid, verantwoordelijkheid en inventiviteit. Deze vertegenwoordigen de essentie van Lavazza's Ethische Code die, samen met de Gedragscode voor leveranciers en de Gedragscode voor werknemers, de principes belichaamt waarnaar al onze merken streven. Daarnaast houdt Lavazza zich aan de tien principes van het Global Compact van de Verenigde Naties, die respect voor mensenrechten en werknemers bevorderen en in het bijzonder alle vormen van dwangarbeid en kinderarbeid afwijzen, terwijl ze tegelijkertijd de bescherming van het milieu bevorderen.
In 2017 is besloten om onze langdurige samenwerking met Save the Children - die teruggaat tot het begin van de jaren 2000 - te versterken door ons te houden aan de Children's Rights and Business Principles, de richtlijnen die respect en ondersteuning voor kinderrechten bevorderen door middel van dagelijkse zaken activiteiten. In 2021 vierde dit partnerschap zijn eerste 20 jaar, waarin verschillende projecten succesvol hebben bijgedragen aan het welzijn van kinderen.
Om de cultuur van duurzaamheid te verspreiden, hebben we besloten om een verscheidenheid aan visuele talen te gebruiken om het bewustzijn te vergroten en de betrokkenheid te vergroten van de gemeenschappen waarmee we rechtstreeks werken. Een van de belangrijkste van deze projecten is TOward 2030. Wat doet u? valt op. Deze samenwerking met de stad Turijn bestond uit de productie van straatkunstwerken geïnspireerd op de 17 Sustainable Development Goals van de VN. Deze muurschilderingen, gemaakt door internationale kunstenaars op strategische locaties in de stad, waren ontworpen om debat uit te lokken en burgers – vooral jongeren – te betrekken door de communicatieve kracht van kunst, te beginnen met de titel van het project zelf.
Het fundament van Lavazza voor een positieve impact op sociaal, economisch en milieuvlak.
Dit is een wereldwijd project van het Lavazza-merk dat in 2002 werd gelanceerd met als doel de sociale en economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen te ondersteunen door goede landbouwpraktijken op koffieplantages te promoten. Aanvankelijk actief in kleine boerengemeenschappen in Colombia, Honduras en Peru, door de jaren heen ¡Tierra! is uitgebreid …
Lees meerThe Lavazza Foundation, een non-profit organisatie opgericht in 2004, promoot en implementeert economische, sociale en ecologische duurzaamheidsprojecten om koffieproducerende gemeenschappen over de hele wereld te ondersteunen.
Lees meerWe investeren in innovatie om een betere wereld achter te laten voor toekomstige generaties.
Ontdek aanpakLavazza Group brengt sinds 2015 elk jaar verslag uit over de voortgang van het duurzaamheidstraject.
Bekijk verslagWilt u meer informatie of een vrijblijvende offerte voor een duurzame koffieoplossing voor uw horecagelegenheid? Laat uw gegevens achter en we nemen spoedig contact op.